Viimeisenä päivänämme heräsimme aikaisin, koska olimme päättäneet kävellä ja kiivetä Arthur´s Seatille.

Haimme heti aamutoimien jälkeen eväät ja kahvit mukaan Subwaysta ja lähdimme matkaan. Hostelliltamme oli kävelymatka kukkulan juurelle, ehkä mailin verran, joten patikoimme paikan päälle nopeasti.

Meidän määränpäämme

Kävelymatkalla katselimme korkeata kukkulaa ja mietin, että pääsemmeköhän me oikeasti sinne ylös asti, näytti niin jyrkältä ja korkealta. Onneksi kuitenkin lähdimme kokeilemaan, koska kiipeäminen oli paljon helpompaa kuin miltä näytti. Kukkuloilla oli itseasiassa jonkin verran lenkkeilijöitäkin ja mekin puhuimme, että jos asuisimme lähistöllä, niin kyllä siellä tulisi käytyä säännöllisesti.

Reittivaihtoehto A jäi käyttämättä
Valitsimme vaihtoehdon B

Ilmeisesti kukkulalle on useampikin reitti ja me valitsimme ylös kiivetessämme ensimmäisenä vastaan tulevan, joka oli hieman jyrkempi kuin se mitä tulimme alas. Hieman kiivettyämme tulimme ylläolevien A ja B vaihtoehtojen risteykseen. Mietimme, että kannattaako siitä noustakaan kun kivet näyttivät vähän kosteilta, mutta lähdimme nousemaan, koska emme halunneet laskeutua alas ja etsiä uutta reittiä. Meille reitti oli kuitenkin helppo ja kiinnostava (mutta kyllä siinä vähän kuuma tuli), mutta pienten lasten kanssa en olisi ihan samoja polkuja noussut. Kipuaminen ylös ei ollut siis missään nimessä vaativa suoritus, vaan juuri sopivan raskas.

Tämän kummoisempia varusteita ei mukaan tarvitse :)

Melkein perillä!

Maisemat vain paranivat noustessa ja lopulta pääsimme 250 metrin korkeuteen. Huipulla tuuli kovasti, mutta maisemat olivat upeat!

Kukkulan kuningattaret

Alas tullessamme menimmekin helpompaa reittiä takaisin ja söimme eväät matkan varrella. Käyntiä kukkuloilla suosittelen kaikille erittäin lämpimästi! Maisemat ovat hienot ja huipulle pääsee melkein jokainen, paikalla näkyi myös lapsia ja vanhuksia.

Tästä menimme alas
Ja tämmöisiä teitä pitkin palasimme keskustaan. Tällä reitillä olisi kiva pyöräillä tai ajaa moottoripyörällä!

Palasimme kävellen takaisin keskustaan, jossa poikkesimme muutamassa museossa, kaupassa ja kahvilassa. Retki Arthur´s Seatille oli oikein onnistunut. Suosittelen poikkeamaan!

LUITKO JO NÄMÄ JUTUT?

1. ihanan vihreää! :) upeat maisemat :)

2. Hei löysin sun blogin Sarin kautta! Jos intoa riittää, täältäkin löytyy haastetta (;

1. Heips!

Oon käynytkin sun blogia jo lukemassa :)! Kiitos linkistä, itseasiassa vastailin toisen blogini puolella jo Sarin kysymyksiin, niin tällä kertaa jätän välistä, vaikka sulla siellä mielenkiintoisia vastauksia ja kysymyksiä olikin!

3. Ihania maisemia kyllä, tästä tulee ensimmäisenä aina mieleen tuo One Day elokuva ja kirja. Niin koskettavaa <3

1. Enpäs olekaan lukenut tai nähnyt, joten laitanpa ylös leffan ja kirjan ja katson joissain kohtaa :)

4. Hei, kiitos vinkistä; valitsen kertomuksesi ja kuvien perusteella tämän kapuamisen mieluummin kuin tuon kauhukävelyn ensi heinäkuun Edinburghin reissullani. Ainoa mikä huolettaa etukäteen on lievä korkeanpaikan kammo, mutta sittenhän sen näkee, koeko sitä millään lailla.

1. Ole hyvä! Mikäli menet helpompaa reittiä kukkulan takakautta, niin en usko että ongelmaa tulee. Jos valitset astetta vaikeamman reitin, niin varovasti vaan eteenpäin, aina voit kääntyä takaisin, jos näyttää pahalta. Toisen puolesta on tietysti vaikea sanoa onko mikäkin reitti oikeasti haasteellinen vai ei, mutta uskon, että tämä sujuu hyvin, en pitänyt itse pahana korkeanpaikan kammoisille (itsellä taitaa olla hyvin lievenä).

Kerropas mitä mieltä sinä olet!